Üzemeltető: Blogger.

Tipp | Back to School - Hogyan készülj az érettségire és felvételire


Gondolkoztam, hogy legyen-e ilyen poszt, hiszen mostanság rengeteg blog foglalkozik a vissza az iskolába témával. Aztán az eszembe ötlött, hogy biztosan van olyan az olvasóim közül, akinek a nyakában lesz idén az érettségi-felvételi macera, és mivel az előző sulis évben én is túlestem rajta (viszlát gimi meleg fészke, szia Elte...), így szeretném Nektek leírni a saját tapasztalataimat, hátha segítek ezzel valakinek. Akkor kezdjük is!



| 1. RÉSZ: HOGYAN KÉSZÜLJ AZ ÉRETTSÉGIRE? |


1. Erre a legjobb tanács az, hogy: folyamatosan. Ami nem lesz egyszerű, mert az érettségi tárgyaidon kívül ott lesz még a többi tantárgy, és a tanárok ugyanúgy nyúzni fognak belőle, ha kell, ha nem, tehát nem lesz egyszerű dolgod. Sőt, ott lesz még a szalagavató, később a ballagás, és az ezekkel járó folyamatos ügyintézés is.

2. Nézd meg a régebbi évek érettségijeit mindenből, és ha tudsz, hetente, vagy havonta legalább egy feladatsort megcsinálni az adott tárgyból. (Valószínűleg a tanáraitok is fognak ilyet csinálni, de nálunk ez kb az utolsó hónapokban jött, és nem vettünk át, max 1-2-3 feladatsort) Ez azért jó, mert begyakorlod a feladattípusokat, illetve ha a saját tudásod szerint oldod meg, azzal folyamatosan rögzül az anyag.

3. Írd meg a tételeket minél hamarabb - amint kiadják a tételsorokat, kezdj el rajtuk dolgozni. Nem kell az összeset, de ne hagyj belőlük túl sokat az érettségi előtti időszakra, mert a saját készülési idődet veszed el. Én sajnos beleestem ebbe a hibába, és volt, hogy a tételek tanulása helyett még azokat írtam... Ez a lehető legrosszabb taktika.

4. Szedd elő az érettségi tárgyakból a fellelhető összes füzetedet, és nézd meg szépen sorban, hogy mindenből megvan-e az adott anyag, ami kell - ha nincsen, még mindig lesz időd elkérni valakitől, és nem az utolsó napokban / hetekben fog menni az idegeskedés emiatt. Neten is rengeteg tétel megtalálható - azonban koránt sem biztos, hogy abban minden, vagy csak egy része benne van annak, amit tőletek fognak kérni.

| 3. RÉSZ - TIPPEK A SIKERES FELVÉTELIHEZ |


1. A Felvi.hu és a Híradó innentől a legjobb barátnőd - és ez nem vicc. Tanulmányozd át alaposan, hiszen a legfontosabb információk 98%-a (amik állandóan változni fognak, tehát naprakésznek kell lenned), illetve a felvételi menete is megtalálható itt.

2. Gondolkodj el, hova tovább - írd fel egy papírra, mit tanulnál szívesen, mivel foglalkoznál később, milyen tárgyakból vagy jó, majd ess neki, és böngészd át az egyetemek, főiskolák karait, szakjait. Nézz utána, hogy melyik szakhoz milyen tárgy kell, mit fogsz tanulni, a tavalyi pontszámot, az elhelyezkedést - így nem decemberben kell majd tanácstalanul és sietve böngészned, hogy hová, milyen karra menj,illetve milyen emelt szint kell az adott szakhoz.

3. Légy tisztában a legfontosabb információkkal - pontszámítás menete, többletpontok elérése, érettségi százalékok-jegyek, emeltért-nyelvvizsgáért hány pont jár - én azt tapasztaltam, hogy az idén felvettek közül sokan még a ponthatárok kihirdetése napján sem tudták, hogy akkor most hogy is állapították meg azokat, felvették-e őket, avagy sem. 

4. Mérd fel, hogy nagyjából mennyi lesz a pontszámod. Ezt persze nem lehet előre tudni, de a képességeidet az adott tárgyakból tudod - ennek alapján besaccolhatsz egy százalékot minden tárgyból, illetve a többletpontokat is.

5. Szerezz többletpontokat - Többletpontok járnak az emelt szintű érettségiért, illetve nyelvvizsgáért is (plusz sporteredmények, Okj, és stbstb) - ami maximum 100 pont lehet, és elég nagyot tud lendíteni az eredményeden. A nyelvvizsgáért 28 pontot zsebelhetsz be, az emelt szintű érettségiért pedig 50-et. Tehát két emelt szintű érettségivel kiválthatod a 100 többletpontod. (Plusz nyelvvizsgát is szerezhetsz, legalábbis ez tavaly még így volt, idén már fogalmam sincs.) Ha van nyelvvizsgád, az előny, hiszen a későbbi diplomádhoz kettő is fog kelleni, vagy esetleg a diákmunkánál is előnyre tehetsz szert ezáltal.

5. Koncentrálj a fontosabb tárgyakra - nekem pl az emelt angol és a német kellett a szakhoz (a németet előrehozottan letettem már előző évben), a rendes érettségi tárgyaim írásbelin viszont nem sikerültek annyira jól mint szerettem volna (matek, töri), így a szóbelin inkább az emelt angolra fókuszáltam jobban, hiszen a pontjaim úgyis duplázással számolódtak - ez nem azt jelenti, hogy a többire nem tanultam, csak több energiát fektettem abba a tárgyba, ami beleszámít a pontjaimba.

6. Készíts B tervet - Az adott évi ponthatárokat  és az államilag támogatott helyek számát sosem lehet előre tudni, hiszen a ponthatárok változása gyakorlatilag a felvételizők teljesítményétől függ, így ha esetleg mégsem vennének fel, lesz egy B terved. Nézz körül az Okj-nál, és keress valamit ami érdekel, vagy hasonlót amit az egyetemen tanulnál - nem vesztesz semmit, hiszen ha elvégzed, akkor többletpont jár érte, és újra megpróbálhatod a felvételit később.

7. Jelentkezz elektronikusan - Én a postai jelentkezést választottam, azonban úgy alakult, hogy egy dokumentumom elkeveredett, és elektronikusan kellett feltöltenem. Akkor jöttem rá, hogy az elektronikus út mennyivel jobb... Ha van otthon scanneretek, vagy valaki tud neked scannelni, mindenképpen ezt a módot válaszd az ügyintézésre - a postán az ajánlott jelzéás ellenére is elkeveredhet, itt azonban egy gombnyomás, és fent is van a dokumentumod - amit aztán átnéznek, és pár nap múlva kiírják, hogy elfogadták-e. Ha viszont mégis a postai utat választod, mindent ajánlottal és elsőbbségivel adj fel - nagyjából 400 Ft pluszköltség, de így biztosíthatod a legjobban, hogy célba érjen - és itt bizony fontos dokumentumokról van szó!

8. Csatolj! Nézz utána, milyen dokumentumokat kell majd csatolnod a jelentkezésedhez, és írd fel őket egy listára, így egyben meglesz minden.

9. Nyílt napok - ha igazán szeretnéd átélni, hogy milyen lehet az adott egyetemen tanulni, látogass el annak nyílt napjaira - hasznos információkra tehetsz szert, és megismerheted kicsit az egyetem / főiskola épületét is. Ez nem kötelező, én pl egyen sem voltam, de ez is hasznos lehet a végleges döntésben.

Remélem ezzel a kis cikksorozattal segítettem az idén érettségizőknek, sok sikert kívánok nekik! Ha bárkinek bármi kérdése, vagy ötlete lenne, hogy milyen típusú Back to School posztot írjak még, ne tartsa magában!